
	

	

 
 
Presentation to the Monsanto Tribunal  
 
by Claire Robinson, editor, GMWatch 
 
 
This presentation focuses on Monsanto’s history of involvement 
in dishonest, deceptive, and non-transparent efforts to control 
the scientific and public discourse on genetically modified (GM) 
foods and crops (and associated pesticides), and to force its 
products into countries across the globe. It addresses the 
questions of whether Monsanto has violated the right to health 
and a healthy environment, and has damaged freedom of 
expression and of academic research. 
 
 
 
Monsanto and other GMO developer companies design regulatory 
systems for GMOs1 
 
Monsanto and other agricultural biotechnology and chemical companies 
have heavily influenced the regulatory system by which genetically 
modified organisms (GMOs) are evaluated for safety in various countries 
across the globe. They have done this through the International Life 
Sciences Institute (ILSI), a lobby group that works in the arena of 
regulatory science and is funded by companies including Monsanto, 
Bayer, Dow, and Syngenta.2 
 
The full story is as follows.  
 
Worldwide, regulators approve GM crops and foods as safe based on 
the concept of “substantial equivalence”. Substantial equivalence 
assumes that if a GMO contains similar amounts of a few basic 
components such as protein, fat, and carbohydrate as its non-GM 

																																																								
1 This section is adapted from Fagan J, Antoniou M and Robinson C. GMO Myths and Truths, 2nd 
edition. Earth Open Source, 2014. http://earthopensource.org/gmomythsandtruths/sample-page/2-
science-regulation/2-1-myth-gm-foods-strictly-tested-regulated-safety/ 
2 Sourcewatch. 2016. http://www.sourcewatch.org/index.php/International_Life_Sciences_Institute 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 2 

counterpart, then the GMO is substantially equivalent to the non-GMO 
and no rigorous safety testing is required. 
 
The concept of substantial equivalence as applied to GMOs was first put 
forward by the industry and the Organization for Economic Cooperation 
and Development (OECD), a body dedicated not to protecting public 
health but to facilitating international trade.3 4  
 
Claims of substantial equivalence for GM foods have been widely 
criticized and revealed as scientifically inaccurate by independent 
researchers5 6 7 8 and by the Royal Society of Canada.9 A useful analogy 
to help us understand what is meant by substantial equivalence is that of 
a BSE-infected cow and a healthy cow. They are substantially equivalent 
to one another, in that their chemical composition is the same. The only 
difference is in the shape of a protein (prion) that constitutes a minute 
proportion of the total mass of the cow. This difference that would not be 
picked up by current substantial equivalence assessments. Yet few 
would claim that eating a BSE-infected cow is as safe as eating a healthy 
cow. 
 
In reality, when GM foods and crops and their non-GM ‘parents’ are 
analyzed and compared, frequently unintended and unexpected 
differences are found.10 
 
Europe has controversially adopted the concept of substantial 
equivalence in its GM food assessments – but under another name. The 
European Food Safety Authority (EFSA) does not use the discredited 

																																																								
3 Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD). Safety evaluation of foods 
derived by modern biotechnology: Concepts and principles. OECD Publishing; 1993. 
http://dbtbiosafety.nic.in/guideline/OACD/Concepts_and_Principles_1993.pdf. 
4 Then C, Bauer-Panskus A. European Food Safety Authority: A playing field for the biotech industry. 
Testbiotech; 2010. http://www.testbiotech.de/en/node/431. 
5 Pusztai A, Bardocz S, Ewen SWB. Genetically modified foods: Potential human health effects. In: 
D’Mello JPF, ed. Food Safety: Contaminants and Toxins. Wallingford, Oxon: CABI Publishing; 
2003:347–372. http://www.leopold.iastate.edu/news/pastevents/pusztai/0851996078Ch16.pdf. 
6 Nodari RO, Guerra MP. Implications of transgenics for environmental and agricultural sustainability. 
Hist Cienc Saude Manguinhos. 2000;7(2):481-91. 
7 Zdunczyk Z. In vivo experiments on the safety evaluation of GM components of feeds and foods. J 
Anim Feed Sci. 2001;10:195-210. 
8 Zolla L, Rinalducci S, Antonioli P, Righetti PG. Proteomics as a complementary tool for identifying 
unintended side effects occurring in transgenic maize seeds as a result of genetic modifications. J 
Proteome Res. 2008;7:1850-61. doi:10.1021/pr0705082. 
9 Royal Society of Canada. Elements of precaution: Recommendations for the regulation of food 
biotechnology in Canada. An expert panel report on the future of food biotechnology. 2001. 
http://www.rsc.ca//files/publications/expert_panels/foodbiotechnology/GMreportEN.pdf. 
10 For a small selection of references, see “The sham of substantial equivalence” in GMO Myths and 
Truths: http://earthopensource.org/gmomythsandtruths/sample-page/2-science-regulation/2-1-myth-
gm-foods-strictly-tested-regulated-safety/ 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 3 

term “substantial equivalence” but has allowed industry to replace it with 
another term with the same meaning: “comparative assessment” or 
“comparative safety assessment”. 
 
The story of how the comparative safety assessment made its way into 
Europe’s GMO regulatory system is a tale of revolving doors and 
conflicts of interest with industry. 
 
The change of name from “substantial equivalence” to “comparative 
safety assessment” was suggested in a 2003 paper on risk assessment 
of GM plants.11 The paper was co-authored by Harry Kuiper, then chair 
of EFSA’s GMO Panel, with Esther Kok. In 2010 Kok joined EFSA as an 
expert on GMO risk assessment.12 In their 2003 paper, Kuiper and Kok 
freely admitted that the concept of substantial equivalence remained 
unchanged and that the name change was in part meant to deflect the 
“controversy” that had grown up around the term.13  
 
At the same time that Kuiper and Kok published their 2003 paper, they 
were part of a task force of the GMO industry-funded International Life 
Sciences Institute (ILSI), that was working on re-designing GMO risk 
assessment.14 In 2004 Kuiper and Kok co-authored an ILSI paper on the 
risk assessment of GM foods, which defines comparative safety 
assessment. The other co-authors include representatives from GM crop 
companies that sponsor ILSI, including Monsanto, Bayer, Dow, and 
Syngenta.15  
 
EFSA has followed ILSI’s suggestion of treating the comparative safety 
assessment as the basis for GM safety assessments. EFSA has 
promoted the concept in its guidance documents on assessment of 
environmental risks of GM plants16 and of risks posed by food and feed 

																																																								
11 Kok EJ, Kuiper HA. Comparative safety assessment for biotech crops. Trends Biotechnol. 
2003;21:439–444. 
12 European Food Safety Authority (EFSA). Annual declaration of interests – Esther Kok. 2010. 
13 Kok EJ, Kuiper HA. Comparative safety assessment for biotech crops. Trends Biotechnol. 
2003;21:439–444. 
14 Then C, Bauer-Panskus A. European Food Safety Authority: A playing field for the biotech industry. 
Testbiotech; 2010. Available at: http://www.testbiotech.de/en/node/431. 
15 International Life Sciences Institute (ILSI). Nutritional and safety assessments of foods and feeds 
nutritionally improved through biotechnology, prepared by a task force of the ILSI International Food 
Biotechnology Committee. Compr Rev Food Sci Food Saf. 2004;3:38–104. 
16 European Food Safety Authority (EFSA) GMO Panel. Guidance on the environmental risk 
assessment of genetically modified plants. EFSA J. 2010;8:1879–1990. doi:10.2903/j.efsa.2010.1879. 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 4 

derived from GM animals,17 as well as in a peer-reviewed paper on the 
safety assessment of GM plants, food and feed.18  
 
In 2013 the EU Commission incorporated the industry- and EFSA-
generated concept of the comparative safety assessment into its new 
regulation on GM food and feed.19  
 
There is nothing wrong with beginning a safety assessment with a 
comparative assessment, as long as this is followed by further rigorous 
comparative tests on the GMO and its non-GMO parent, such as –omics 
analyses (to measure protein content, metabolites and gene expression) 
and long-term animal feeding trials.  
 
But a major problem with the comparative safety assessment is that, as 
the name suggests, regulatory and advisory authorities are beginning to 
treat it as a safety assessment in itself, rather than as just the first in a 
series of mandatory steps in the assessment process. In other words, 
EFSA and the EU Commission are moving towards a scenario in which if 
the GMO passes this weak test – and many have, in spite of having 
significant differences from the non-GM comparators – then they are not 
subjected to further rigorous testing. 
 
Allowing GMO developer companies to design regulatory procedures for 
their own products is equivalent to allowing a student to write his own 
examination paper. 
 
 
Monsanto pressures US EPA to defend glyphosate 
 
Faced with lawsuits brought by people who believe they have been 
made ill by glyphosate herbicides and the reluctance of EU member 
states to re-approve glyphosate, Monsanto has been pulling out all stops 
to defend these products. That includes pressuring the US regulator to 
declare glyphosate safe. 

																																																								
17 European Food Safety Authority (EFSA). Guidance on the risk assessment of food and feed from 
genetically modified animals and on animal health and welfare aspects. EFSA J. 2012;10:2501. [43 
pp.]. 
18 European Food Safety Authority (EFSA) GMO Panel Working Group on Animal Feeding Trials. 
Safety and nutritional assessment of GM plants and derived food and feed: The role of animal feeding 
trials. Food Chem Toxicol. 2008;46:S2-70. doi:10.1016/j.fct.2008.02.008. 
19 European Parliament and Council. Commission implementing regulation (EU) no. 503/2013 of 3 
April 2013 on applications for authorisation of genetically modified food and feed in accordance with 
Regulation (EC) No 1829/2003 of the European Parliament and of the Council and amending 
Commission Regulations (EC) No 641/2004 and (EC) No 1981/2006. Off J Eur Union. 2013. http://eur-
lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:157:0001:0048:EN:PDF. 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 5 

 
Veteran agricultural journalist Carey Gillam wrote, “The pressure on the 
EPA to defend glyphosate began immediately after the World Health 
Organization’s International Agency for Research on Cancer (IARC) 
declared in March 2015 that research showed glyphosate was ‘probably’ 
carcinogenic to humans. The IARC decision was announced on Friday, 
March 20, 2015 and by the following Monday morning, Monsanto’s Dan 
Jenkins, the company’s regulatory affairs leader, was already calling and 
emailing EPA officials demanding they “correct” the record on glyphosate. 
Emails obtained through Freedom of Information request show Jenkins 
submitted ‘talking points’ to the EPA to try to contradict IARC. And since 
then Monsanto has only intensified its efforts to invalidate the findings of 
the IARC group, attacking the veteran scientists as an “unelected, 
undemocratic, unaccountable and foreign body.”20 
 
Thus far Monsanto seems to be getting its wish. In a September 12 
report, the EPA offered an evaluation of glyphosate’s cancer-causing 
potential that ended with a “proposed” conclusion that glyphosate was 
‘“not likely to be carcinogenic to humans’ at doses relevant to human 
health risk assessment.”21 However, the EPA will be holding more 
meetings in October to discuss the topic further. 
 
 
Roundup and birth defects 
 
In 2011 a group of scientists, collaborating with me as the main writer, 
published a report called “Roundup and birth defects”.22 A peer-reviewed 
version was published the following year in the Journal of Environmental 
and Analytical Toxicology.23 
 
Based on an examination of the summaries of industry data and 
regulatory documents collected by the German government in support of 
the 2002 European approval of the ‘active ingredient’ glyphosate, the 
authors found that: 
 
																																																								
20 Gillam C. Upcoming EPA meetings on safety of Monsanto weed killer drawing Scrutiny. Huffington 
Post, 29 Sept 2016. http://www.huffingtonpost.com/carey-gillam/upcoming-epa-meetings-
on_b_12245584.html 
21 US EPA. Glyphosate Issue Paper: Evaluation of Carcinogenic Potential. EPA’s Office of Pesticide 
Programs, September 12, 2016. https://www.epa.gov/sites/production/files/2016-
09/documents/glyphosate_issue_paper_evaluation_of_carcincogenic_potential.pdf 
22 Antoniou M et al. Roundup and birth defects: Is the public being kept in the dark? Earth Open 
Source, 2011. http://bit.ly/2dDdfHP 
23 Antoniou M et al. Teratogenic effects of glyphosate-based herbicides: Divergence of regulatory 
decisions from scientific evidence. Journal of Environmental and Analytical Toxicology 2012, S:4. 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 6 

• Industry (including Monsanto) has known since the 1980s and 
1990s that glyphosate causes malformations in experimental 
animals at the doses employed in its studies.  

• The German government has known since at least 1998 that 
glyphosate causes malformations. 

• The EU Commission has known since at least 2002 that 
glyphosate causes malformations. This was the year its DG 
SANCO division published its final review report, laying out the 
basis for the 2002 approval of glyphosate. 

• The public, in contrast, has been kept in the dark by industry and 
regulators about the ability of glyphosate and Roundup to cause 
malformations. In addition, the work of independent scientists who 
have drawn attention to the herbicide’s teratogenic effects has 
been ignored, denigrated, or dismissed. These actions on the part 
of industry and regulators have endangered public health. 

• Based on an objective examination of the industry data summaries, 
the acceptable daily intake (ADI) for glyphosate should have been 
set at one-third of the current level of 0.3 mg/kg bw/d – in other 
words, it should have been set at 0.1 mg/kg bw/d. 

• Taking independent, non-industry animal studies into 
consideration, which were performed with the complete 
formulations as sold and used rather than just the isolated ‘active 
ingredient’ glyphosate, the ADI should have been set at least 12 
times lower, at 0.025 mg/kg bw/d. 

 
Of course, no one is exposed to the unrealistically high doses that are 
tested in industry studies. Also, few people are exposed to glyphosate 
alone – most people are exposed to the complete herbicide formulations, 
which are more toxic. So these studies alone do not prove that the doses 
of glyphosate herbicide that we are actually exposed to cause 
malformations.  
 
However, there are three important responses to that valid point: 
 

1. Modern science recognizes that very low, environmentally relevant 
doses of some chemicals can have a more toxic effect than higher 
doses – these chemicals are known as endocrine disruptors.24 
These very low doses of herbicides and pesticides have never 
been tested for regulatory purposes over a long-term exposure 
period. So we cannot assume that low doses are safe, although 

																																																								
24 Vandenberg LN et al. Hormones and endocrine-disrupting chemicals: 
Low-dose effects and nonmonotonic dose responses. Endocrine Reviews, June 2012, 33(3):378–455. 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22419778 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 7 

current regulatory science does wrongly assume that. 
2. There are many reports from South America of high rates of birth 

defects and cancers in people living in regions close to fields where 
GM soy is sprayed with Roundup herbicide and other chemicals.25 
26 This suggests that realistic doses of glyphosate herbicides, 
either alone or in combination with other chemicals, do have 
serious health effects. 

3. The European pesticides regulation27 has a ‘hazard cut-off’ 
provision for reproductive toxicity. This means that if a 
pesticide/herbicide shows reproductive toxicity in the industry tests, 
which use high doses, it is not legally allowable to argue that the 
doses people are actually exposed to are safe. The pesticide must 
simply be banned. 

 
Given the reluctance of regulators to act on indications of glyphosate 
herbicides’ toxicity, it is urgent that realistic doses of the complete 
formulations are tested in long-term animal studies by independent 
scientists. 
	
 
Monsanto and the US government use bullying and illicit tactics to 
pressure other countries to accept GMOs 
 
While Monsanto positions itself as a science-based company, its way of 
getting its products accepted in countries across the globe often owes 
little to science and much to bullying and illicit tactics. 
 
“Causing pain” to countries that don’t want GM crops: In 2011 
diplomatic cables disclosed by Wikileaks showed that the US 
government represents Monsanto’s interests by pushing other countries 
to adopt GM crops.  
 

																																																								
25 Lopez SL et al. Pesticides used in South American GMO-based agriculture: A review of their effects 
on humans and animal models. In: Fishbein JC and Heilman JM (eds): Advances in Molecular 
Toxicology Vol 6. New York: Elsevier, 2012:41–75. 
26 Comision Provincial de Investigación de Contaminantes del Agua. Primer informe [first report]. 
Resistencia, Chaco, Argentina, April 2010. 
http://www.gmwatch.org/files/Chaco_Government_Report_Spanish.pdf ; English translation at 
http://www.gmwatch.org/files/Chaco_Government_Report_English.pdf 
27 Regulation (EC) No 1107/2009 of the European Parliament and of the Council of 21 October 2009 
concerning the placing of plant protection products on the market and repealing Council Directives 
79/117/EEC and 91/414/EEC. http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/?uri=celex%3A32009R1107 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 8 

The cables revealed (as reported by The Guardian) that the US embassy 
in Paris advised Washington to start a military-style trade war against 
any European Union country that opposed GM crops.28 
 
In response to moves by France to ban a Monsanto GM corn variety in 
late 2007, the ambassador, Craig Stapleton, a friend and business 
partner of former US president George Bush, asked Washington to 
penalise the EU and particularly countries which did not support the use 
of GM crops. 
 
"Country team Paris recommends that we calibrate a target retaliation list 
that causes some pain across the EU since this is a collective 
responsibility, but that also focuses in part on the worst culprits. 
 
"The list should be measured rather than vicious and must be 
sustainable over the long term, since we should not expect an early 
victory. Moving to retaliation will make clear that the current path has real 
costs to EU interests and could help strengthen European pro-biotech 
voices," said Stapleton, who with Bush co-owned the Dallas/Fort Worth-
based Texas Rangers baseball team in the 1990s. 
 
In other cables, US diplomats around the world are found to have 
pushed GM crops as a strategic government and commercial imperative. 
 
In addition, the cables show US diplomats working directly for GM 
companies such as Monsanto. "In response to recent urgent requests by 
Spanish rural affairs ministry state secretary Josep Puxeu and 
Monsanto, post requests renewed US government support of Spain's 
science-based agricultural biotechnology position through high-level US 
government intervention." 
 
Bribery in Indonesia: In 2005 the BBC reported that Monsanto had 
agreed to pay a $1.5m (£799,000) fine for bribing an Indonesian official 
in a bid to avoid environmental impact studies being conducted on its 
GM Bt insecticide-containing cotton.29 
 

																																																								
28 Vidal J, WikiLeaks: US targets EU over GM crops. The Guardian, 3 Jan 2011. 
https://www.theguardian.com/world/2011/jan/03/wikileaks-us-eu-gm-crops 
29 BBC News. Monsanto fined $1.5m for bribery. 7 Jan 2005. 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/4153635.stm 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 9 

Bt cotton was introduced in South Sulawesi province in 2001. Two years 
later it was withdrawn after its failure to perform triggered farmer 
protests.30 
 
 
Smear campaigns against inconvenient studies 
 
Monsanto has used underhand, deceptive, and non-transparent tactics 
to try to discredit scientific studies that present results that threaten the 
company’s interests – and to smear the scientists concerned. In some 
cases Monsanto’s activities are overt, but more usually the company’s 
interests and messages are represented and voiced by third parties such 
as public relations firms or ostensibly independent academics and 
scientists (the “third-party” PR technique). 
 
Séralini study: In 2012 a long-term toxicity study was published31 
showing that two Monsanto products, a GM herbicide-tolerant maize 
(NK603) and the Roundup herbicide it was engineered to tolerate, had 
toxic effects on rats when fed over the long-term period of 2 years. 
Effects included liver and kidney damage in most treatment groups. In 
addition, a trend of increased tumour rates was found in most treatment 
groups, though this would have to be confirmed in a dedicated cancer 
study using larger numbers of animals. 
 
Within hours of the study’s publication, a massive public relations 
campaign sprang into operation to try to discredit the study and 
pressurize the editor of the journal that published it, Food and Chemical 
Toxicology, to retract it. 
 
The PR campaign was marked by dishonest attacks on the science of 
the Séralini paper and a lack of transparency on the part of those behind 
the campaign.  
 
Monsanto’s direct involvement lay in circulating quotes from third-party 
experts (a PR technique whereby corporate messages are put into the 
mouths of supposedly independent experts) denigrating the study. The 
quotes were collected and disseminated to the press by the UK Science 
Media Centre, an organization that defends and promotes GM 

																																																								
30 GRAIN. Bt cotton - the facts behind the hype. January 2007. 
https://www.grain.org/es/article/entries/582-bt-cotton-the-facts-behind-the-hype 
31 Séralini et al. RETRACTED: Long term toxicity of a Roundup herbicide and a Roundup-tolerant 
genetically modified maize. Food Chem Toxicol. 2012;50(11):4221-4231. 
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0278691512005637 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 10 

technology and that is 70% funded by corporations,32 including Monsanto 
and other big GMO developer firms.33 
 
Monsanto’s influence in the smear campaign against Séralini also 
appears to have been exerted indirectly at one remove, through the 
internet PR firm v-Fluence and the lobby group AgBioWorld, among 
others. v-Fluence has strong connections with Monsanto.  
 
GMWatch founder/director Jonathan Matthews describes these links and 
gives a full account of the anti-Séralini smear campaign in his article, 
“Smelling a corporate rat”.34 The article is reproduced below, with internal 
links preserved and some updated links added. 
 
Quist/Chapela study: The article shows that the tactics used against 
the Séralini study were similar to those used over 10 years previously 
against the scientists Ignacio Chapela and David Quist, after they 
published their findings of GMO contamination of native Mexican 
maize.35 Many of the same Monsanto- and industry-linked actors were 
involved in both smear campaigns. 
 
 

Smelling a corporate rat 
Jonathan Matthews 
Spinwatch, 11 Dec 2012 
http://www.spinwatch.org/index.php/issues/science/item/164-smelling-
a-corporate-rat 
A new study suggesting a Monsanto GM maize and the company's Roundup 
herbicide may pose serious health risks has been widely attacked, not just by 
scientists and commentators but also by scientific bodies and regulators. Here, 
Jonathan Matthews of GMWatch looks at the role of industry-linked 
scientists and lobbyists in a campaign aimed at getting the paper retracted. 
You can also download this article as a PDF.  
At the end of November Reuters ran the headline Science Journal Urged 
to Retract Monsanto GM Study and New Scientist also reported the 
growing pressure for retraction. These articles marked the latest stage in a 
campaign that kicked off the moment the study was published in mid-

																																																								
32 Corporate Europe Observatory. Study on Monsanto's GM maize intensifies concerns about EFSA's 
reliability – Monsanto strikes back with PR offensive. 21 Sept 2012. 
https://corporateeurope.org/news/study-monsantos-gm-maize-intensifies-concerns-about-efsas-
reliability-monsanto-strikes-back-pr 
33 Science Media Centre. Funding. 2012. http://bit.ly/11sRAzV. 
34 Matthew J. Smelling a corporate rat. Spinwatch, 11 Dec 2012. 
http://www.spinwatch.org/index.php/issues/science/item/164-smelling-a-corporate-rat 
35 Quist D, Chapela IH. Transgenic DNA introgressed into traditional maize landraces in Oaxaca, 
Mexico. Nature 414:541-543. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11734853 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 11 

September, when researchers led by Prof. Gilles-Eric Séralini at the 
University of Caen in France announced their findings of serious health 
problems in rats that had been fed a Monsanto maize genetically 
engineered to be resistant to the company's herbicide Roundup, as well 
as in rats just fed low doses of the herbicide itself. In both cases the rats 
fed with the GM maize and/or minute amounts of the herbicide in water 
were several times more likely to develop lethal tumours and suffer severe 
liver and kidney damage when compared to the controls. 
 
Science Media Centre spearheads the attack 
 
Although the publication of the results of the long-term feeding trial in 
Food and Chemical Toxicology made front page news in France, it got a 
very different reception in the English-speaking world. This was thanks 
to the rapid rebuttal efforts of the London-based Science Media Centre 
(SMC), which almost as soon as the study was published began spoon-
feeding journalists with ready-made quotes from scientists savaging the 
study.  
 
The SMC's director Fiona Fox was subsequently reported as saying that 
she took pride in the fact that the SMC's "emphatic thumbs down had 
largely been acknowledged throughout UK newsrooms: apart from the 
Mail, only the Daily Telegraph and the Financial Times covered the 
story in their print editions – and both used quotes supplied by the 
Science Media Centre.” She added that several television news 
programmes had also rejected the story after reading the quotes.  
 
The SMC's quotes were pumped out internationally via its clones, like 
the Australian Science Media Centre, with like-minded local experts 
layered on the top. The quotes were also circulated to the media by 
Monsanto and other GM lobby groups. As a result, the quotes ended up 
in a lot of media coverage worldwide. One even popped up in the New 
York Times along with the scathing comments of Bruce M. Chassy, 
professor emeritus of food science at the University of Illinois.  
 
Retraction campaign kicks in 
 
Another key player in whipping up hostility to the paper was the 
American business magazine Forbes. In the ten days following the study's 
release, Forbes published no less than six separate attack pieces targeting 
not just the research but also the researchers. The first two pieces drew 
extensively on the quotes from the Science Media Centre and ran with 
them, but the Forbes piece that grabbed the most attention, particularly 
on social media, was one that kicked off with a headline that labelled the 
paper a fraud. The article went on to accuse Prof. Séralini not just of 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 12 

"gross scientific misconduct" but also of having "a long and sordid 
history" of "activism". The article concluded by bluntly telling the 
editors of Food and Chemical Toxicology that the only "honorable 
course of action for the journal would be to retract the paper 
immediately". 
 
The retraction campaign was by then well under way. An online petition 
was up and running, demanding in the name of "the scientific 
community" that Séralini hand over all his raw data. The petition was 
aggressively promoted via social media, often with the implication that 
the researchers had something to hide. The assertion that the study was 
"fraudulent" obviously played well into this campaign, which culminated 
in the Reuters and New Scientist pieces reporting the retraction calls. 
Both these articles reported on the petition, as well as containing 
lacerating comments from two UK scientists – comments once again 
provided by the Science Media Centre.  
 
One of the published comments – from Prof. Maurice Moloney – said it 
was "appalling" that such a study should ever have been published in a 
respected journal. And a researcher from the UK's John Innes Centre 
demanded to know whether it was not "time for Food and Chemical 
Toxicology to retract the manuscript?" The only other scientist quoted 
claimed the publication of the paper was more than just "a dangerous 
case of failure of the peer-review system." It represented a threat to not 
just the credibility of the journal but "the scientific method overall". This 
apocalyptic claim was backed up by the news that hundreds of outraged 
scientists had signed the online petition.   
 
Who's behind the retraction petition? 
 
Writing in The Guardian at the end of September, John Vidal described 
the attacks already raining down on Séralini and his team as "a triumph 
for the scientific and corporate establishment which has used similar 
tactics to crush other scientists". These included, Vidal said, "Arpad 
Pusztai of the Rowett Institute in Scotland, who was sacked after his 
research suggested GM potatoes damaged the stomach lining and 
immune system of rats, and David Quist and Ignacio Chapela", who 
studied the flow of genes from illegally planted GM maize to Mexican 
indigenous maize. 
 
The vociferous attacks on Quist and Chapela resulted in the apparent 
retraction of their paper by the journal Nature, even though such a move 
was not supported by the majority of its reviewers and subsequent 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 13 

research confirmed the paper’s main finding.36 But, as the French 
journalist Benjamin Sourice has pointed out, the simplest way to 
definitively discredit a study and nullify its impact is to pressurise the 
journal that published it to retract it from its list of publications.  
 
In the case of Quist and Chapela, an investigation that I undertook with 
the journalist and author Andy Rowell of Spinwatch revealed how the 
campaign of retraction had been carefully orchestrated from the start by 
Monsanto's PR people. It used proxies to whip up feeling against the 
lead author by branding Dr Chapela an "activist" rather than a scientist 
and by maintaining his findings were bogus and arrived at through 
collusion with environmental NGOs. Our research, which was widely 
reported in both print and broadcast media, suggested that at the heart of 
that retraction campaign sat Monsanto's former chief internet strategist 
and director of corporate communications. Jay Byrne had gone on to 
found his own internet PR company v-Fluence, based like Monsanto in 
the corporation's home town of St Louis.  
 
Although Byrne appeared to be the campaign's chief architect, its 
principal conduit was the lobby group AgBioWorld, overseen by the GM 
scientist CS Prakash.  The "ipetition" on Séralini contains no 
information as to who sponsored it, but its first signatory is CS Prakash. 
Prakash also seems to have set up an earlier more primitive version of the 
petition, which clearly identifies him as its sponsor.  
 
Some time after GMWatch flagged up the likely role of Prakash and 
AgBioWorld in the ipetition, the organisation acknowledged its 
authorship in a press release which asserted that "the petitioning 
scientists are calling on the publishing journal editors to retract the 
Séralini study" if he failed to give in to their demand that he hand over 
all his data.  
 
The AgBioWorld press release contained a quote by Bruce Chassy, who 
was also the first signatory of the earlier Séralini petition. Chassy was also 
the co-author of the Forbes piece accusing Séralini of fraud.  
 
The article's other author was Henry Miller, a darling of the rightwing 
press who operates out of the Hoover Institution, among other industry 
backed lobby groups. Miller, like Chassy, has long been associated with 
Prakash's AgBioWorld. Miller recently co-authored another vitriolic 

																																																								
36 Serratos-Hernández J-A, Gómez-Olivares J-L, Salinas-Arreortua N, Buendía-Rodríguez E, Islas-
Gutiérrez F, de-Ita A. Transgenic proteins in maize in the Soil Conservation area of Federal District, 
Mexico. Front Ecol Environ. 2007;5(5):247-252. doi:10.1890/1540-9295(2007)5[247:TPIMIT]2.0.CO;2; 
Pineyro-Nelson A, Van Heerwaarden J, Perales HR, et al. Transgenes in Mexican maize: molecular 
evidence and methodological considerations for GMO detection in landrace populations. Mol Ecol. 
2009;18:750-61. doi:10.1111/j.1365-294X.2008.03993.x. 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 14 

piece on GM for Forbes, denouncing the "fear profiteers" of the anti-
GM "protest industry". Miller's co-author on that occasion was none 
other than former Monsanto PR boss Jay Byrne of v-Fluence. Tellingly, 
Michael Pollan, the renowned New York Times food writer and 
professor of journalism at the UC Berkeley Graduate School of 
Journalism, described the piece by Byrne and Miller as a breathtaking 
example of "the Big Lie". 
 
Byrne hasn't published any media pieces on Séralini. But it is apparent 
from Byrne's Twitter account that he was almost solely preoccupied with 
discrediting the Séralini study from the day of its publication for about 
the next month. Byrne describes himself on Twitter as v-Fluence CEO 
and as "Contributing author, Let Them Eat Precaution", a book on GM 
edited by Jon Entine. Entine, as it happens, is the author of probably 
more articles to date attacking Séralini than any other commentator.  
 
Agribiz apologist 
 
Entine's book emerged out of an American Enterprise Institute 
conference overseen by Entine at which Byrne was an invited speaker. 
And Byrne's v-Fluence turns up again in company with Entine at 
another AEI conference he oversaw – this one attacking corporate social 
responsibility (CSR). According to Business Ethics: "A second AEI 
conference featured AEI fellow Jon Entine – a long-time critic of SRI 
[socially responsible investing] – and Sarah Fuhrmann of v-Fluence 
Interactive Public Relations. Several v-Fluence employees are ex-public 
affairs staffers for Monsanto – where they honed skills fighting CSR 
initiatives that targeted genetically modified foods." 
 
Entine hasn't just worked with Byrne and v-Fluence, but has also done 
paid work for Byrne's company. In a piece about Entine by the food and 
farming commentator Tom Philpott, The Making of an Agribusiness 
Apologist, Entine denies being a hired gun for Syngenta in his work 
defending pesticides and downplays the fact that his company (ESG 
MediaMetrics) lists Monsanto as a client. This is how he explains it: 
"Nine years ago, I did a $2000 research project for v-Fluence, a social 
media company formed by former Monsanto executives. That's the 
entirety of my Monsanto relationship." Presumably Entine lists 
Monsanto and not Jay Byrne's firm as his company's paymaster because 
he recognises that what he does for v-Fluence he's really doing for 
Monsanto.  
 
Entine's first attack on Séralini came out on Forbes within 24 hours of 
the paper's publication. His second piece a few days later contained 
further attacks, not just on Séralini, whom he accused of steadfastly 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 15 

refusing to share his raw data, but on almost anyone who attempted to 
defend the study.  Entine also published a third more recent article 
which focuses particularly on letters to Food and Chemical Toxicology 
requesting Séralini's paper be retracted. In this he notes, "More than two 
dozen scientists from around the world co-signed a stinging rebuke of the 
Séralini study, concluding: 'We appeal to you to subject the paper to 
rigorous re-review by appropriate experts and promptly retract it if it fails 
to meet widely held scientific standards of design and analysis, as we 
believe it fails to do.'" 
 
The letter Entine is referring to was signed by, among others, CS Prakash, 
Henry Miller and Bruce Chassy. Several of the other signatories also have 
connections to AgBioWorld. Entine's book on GM, incidentally, also 
has contributions from CS Prakash and his AgBioWorld co-founder, 
Greg Conko of the Competitive Enterprise Institute.  
 
Cancer-prone rat 
 
Another signatory of this joint letter to Food and Chemical Toxicology is 
Prof. Anthony Trewavas. Trewavas was also one of the experts quoted by 
the SMC in their media release that had such an impact on the reporting 
of the Séralini study.  
 
In his SMC comments, which ended up being quoted in well over 20 
different publications worldwide, Trewavas accuses the researchers of 
using a cancer-prone rat and claims: "[A] line [of rats] which is very 
susceptible to tumours can easily bias any result." This line of argument 
was also developed for the SMC by another expert, Maurice Moloney 
who says Sprague-Dawley rats frequently develop mammary tumours  
 
It is this cancer-prone rat claim, which Trewavas and Moloney first set 
running, that more than any other underpins the Chassy-Miller 
allegation of fraud. The suggestion is that the study was deliberately 
designed to generate tumours, i.e. that Séralini and his team intentionally 
chose the Sprague-Dawley rat for their research in order to produce 
exactly the result they wanted - cancer! 
 
But although variants on this claim have been widely reported, there are 
a number of problems with it. Not only is this line of rats the same one 
that Monsanto used for the study that underlies the regulatory approval 
of this GM maize (NK603), but Sprague-Dawley rats have also been 
used repeatedly in toxicology and carcinogenesis trials, including long-
term ones. They were even used in industry’s own two-year research 
studies submitted to regulators to support the regulatory approval of 
glyphosate – the active ingredient in Monsanto's Roundup, one of the 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 16 

two substances that Séralini's team were researching.  
 
And the fact that this strain of rat has a 30%-plus tendency to 
“spontaneous” cancers across its lifetime actually means it a good model 
for humans, who have a similar susceptibility to the disease. What's more, 
even allowing for the Sprague-Dawley rats having a tendency to 
spontaneous tumours, Séralini's team found the rats fed on either the 
GM maize or the herbicide suffered an increase in the number of 
tumours and they had an earlier onset when compared to those in the 
control group. The researchers also took account of the spontaneous 
tumour issue by comparing their results to the rates of similar types of 
tumour in other published studies using the same strain of rat. 
 
This is not say that the Séralini study does not have its shortcomings. It's 
true that the study had fewer rats than are recommended for cancer 
studies, but Séralini did not set out to look for tumours. His study was a 
chronic toxicity one that unexpectedly found striking evidence of 
increased tumours in the treated rats. Given this finding, the onus should 
now be on Monsanto to fund a full-scale carcinogenicity study using 
larger groups of rats to prove that its products are safe – something it has 
so far failed to do. 
 
Angelika Hilbeck of the Swiss Federal Institute of Technology (ETH 
Zurich) describes the "wrong rat" argument first put forward by 
Trewavas and Moloney as "absurd". Hilbeck says, "Séralini chose the 
same strain of rat as Monsanto. Do we really think that a substance 
should be tested on an animal that is not sensitive to it? With these 
defamations they wanted to distract us from the fact that Séralini used 
the same methodology as Monsanto. Because if you take Séralini 
seriously as a researcher, you have to take seriously his study and the 
comparison with Monsanto's study. That would put into question 
Monsanto's study and hence the approval of GM maize."  
 
Double standards used to condemn studies showing risk 
 
In fact, many of the charges that have been made against the Séralini 
study could be levelled against the studies that have been used to approve 
GM crops, which are less detailed than Séralini's and typically shorter-
term. This is why a report by the European Network of Scientists for 
Social and Environmental Responsibility (ENSSER) concluded that a 
careful comparison of the Séralini rat feeding trial with Monsanto trials 
shows that if the Séralini experiments are considered insufficient to 
demonstrate harm, then those carried out by Monsanto cannot prove 
safety. This is because, whatever its limitations, Séralini's study was 
conducted to generally higher scientific standards than the studies 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 17 

underlying GM food approvals.  
 
ENSSER highlights the double standards whereby studies on GM crops 
like Séralini's that show adverse effects are subjected to obsessive yet 
often poorly justified criticism of their experimental and statistical 
methods, while those like Monsanto's that claim safety are taken at face 
value. In this way risk is assessed in an asymmetrical fashion so that the 
burden of proof is not on the biotech industry to provide adequate 
evidence of the safety of its products, but is on public researchers like 
Séralini to prove harm beyond any doubt. Other experts have echoed the 
charge of double standards, including around 140 French scientists who, 
in a public statement published in Le Monde, declared that it was 
contrary to scientific ethics to damn an experimental protocol when it 
gave results that were not wanted, while accepting it when it gave results 
that were.     
 
These double standards can also be seen in the ipetition demanding that 
Séralini hand over all of his raw data to his critics. Those championing 
the petition have no history of demanding from Monsanto full public 
disclosure of all the raw data underlying its studies supporting safety (the 
industry studies on glyphosate, for example, are kept secret under 
'commercial confidentiality' agreements between industry and regulators). 
This is why Séralini has said he will undertake full disclosure when the 
same level of disclosure takes place for all the studies underlying GM 
food approvals, so that like can be compared with like.  
 
Public science and private interests 
 
One of the early UK signatories of the ipetition, as well as a co-signatory, 
like Prof. Trewavas, of the letter to Food and Chemical Toxicology from 
Prakash, Chassy and Miller, is Prof. Chris Leaver. Leaver, like 
Trewavas,  is a GM scientist. He is also a former advisor to the Science 
Media Centre and a former consultant to the GM/agrochemical giant 
Syngenta. Since 1984 Prof. Leaver has also been on the Governing 
Council of the UK's leading public plant biotech institute, the John 
Innes Centre – something else he has in common with Prof. Trewavas, 
who was also for several years on the JIC's Governing Council.  
 
The JIC has been a key player in the criticism of Séralini. This is 
apparent as soon as you look at the SMC's three media releases on the 
study. The first quoted eight experts including a senior scientist at the 
JIC and a former member of its Governing Council (Trewavas). The 
second quoted just one expert, Cathie Martin of the JIC. The third 
quoted five experts, of which three, including Cathie Martin, were from 
the JIC. 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 18 

 
What makes this predominance particularly revealing is that the scientists 
in question are not experts on toxicology or animal studies. Their 
expertise is in plant genetics and GM. What's more, the JIC and its 
Sainsbury Laboratory have had tens of millions of pounds in investment 
from GM giants like Syngenta. In fact, they are so dependent on the 
public acceptance of GM that a previous acting director of the JIC 
confided to his local paper that any major slowdown or halt in the 
development of GM crops "would be very, very serious for us".  
 
These vested interests are personal as well as institutional. Cathie Martin, 
for instance, says in her JIC profile, "I am inventor on seven patents and 
I recently co-founded a spin-out company (Norfolk Plant Sciences) with 
Professor Jonathan Jones FRS, to bring the benefits of plant 
biotechnology to Europe and the US." Jones, who is quoted along with 
Martin in one of the SMC releases, co-founded another biotech firm, 
Mendel Biotechnology, which has Monsanto as its "most important 
customer and collaborator".  
 
The failure of Jones, who is also an advisor to Mendel Biotechnology, to 
be more explicit about his industry links, has generated controversy.  Yet 
journalists are given no indication of these kind of conflicts of interest by 
the SMC's releases, as the journalist Joanna Blythman has noted: "The 
SMC introduced these experts to the media solely by listing the 
universities and public institutions that employ them, failing to give the 
full flavour of their interests." And the problem goes much wider than 
the JIC, as Blythman notes with regard to the experts quoted in the 
SMC's first media release: "seven out of eight are either evangelical 
advocates of GM food, or have received funding from, or worked with, 
prominent biotech corporations." 
 
Take, for instance, the very first expert quoted by the SMC, Prof. 
Maurice Moloney. This year, the SMC has featured Moloney in no fewer 
than four different media releases on GM. They typically identify him 
only as "Institute Director and Chief Executive, Rothamsted Research", 
which is an independent charitable agricultural research centre. What 
journalists aren't told is that Moloney is so enamoured of GM that he 
drives around in a Porsche with a GMO number plate, and has a CV to 
match. He is the inventor on more than 300 patents and his GM 
research underpins one of Monsanto's main GM crops. He has also 
founded his own GM company in which the GM giant Dow 
AgroScience was an investor. The fact that Prof. Moloney's career and 
business interests have long been centered around GM is not something 
the SMC seems to think journalists need to know.  
 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 19 

Letters to journal fail to disclose conflicts of interest 
 
This pattern of significant but undisclosed conflicts of interest is relevant 
to not only the majority of the SMC's experts but also to many of 
Séralini's other critics, including those responsible for the twenty or so 
letters published by Food and Chemical Toxicology in response to 
Séralini's paper. Some of the letter writers are, in fact, exactly the same 
people that the SMC quotes. They are also often to be found amongst 
the earliest signatories of the AgBioWorld ipetition. Maurice Moloney, 
for example, not only turns up twice in the SMC's media rebuttals of 
Séralini, but comes in at no. 11 on the list of ipetition signatories, and he 
wrote a letter to the journal.  
 
Another letter writer demanding retraction is Prof. Mark Tester. Like 
Moloney and the JIC, Tester is a firm favourite with the SMC, featuring 
in three of this year's SMC's media releases and in many more over the 
years. He was already a favoured expert a decade ago when the SMC was 
accused of orchestrating a spin campaign to discredit a BBC drama on 
GM crops. The University of Adelaide staff directory broadens out Prof. 
Tester's academic profile in a way the SMC never has: "His commercial 
acumen is clear from his establishment of private companies and 
successful interactions with multinational companies such as Monsanto, 
Syngenta, Bayer and Pioneer-DuPont."  
 
Many other letter writers also have undisclosed industry links. Take, for 
instance, Martina Newell-McGloughlin. She identifies herself as the 
director of the International Biotechnology Program at the University of 
California/Davis, but fails to mention that the Program is funded by the 
likes of Monsanto, Syngenta, DuPont and Bayer. Another letter writer 
and a colleague at UC Davis, Kent Bradford, has consulted for 
Monsanto. Lucia de Souza wrote to the journal with Leila Macedo Oda 
on behalf of ANBio – the Brazilian Biosafety Association, without 
mentioning that ANBio's funders include Monsanto, Bayer, and DuPont.  
 
Then there are the letter writers who fail to mention their previous 
employers, like Andrew Cockburn, Monsanto's former director of 
scientific affairs (Europe and Africa); L. Val Giddings, former Vice 
President of the Biotechnology Industry Organisation; and Sivramiah 
(Shanthu) Shantharam, former Syngenta man and until recently head of 
the biotech industry's main lobby group in India.   
 
Even letter writers who at first glance seem like they must be entirely 
independent of the biotech industry can turn out to have links. Take, for 
instance, Erio Barale-Thomas, one of the few toxicologists to criticize the 
Séralini paper in the journal. Barale-Thomas, who says he writes on 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 20 

behalf of the Administrative Council of the French Society of 
Toxicological Pathology, takes Séralini to task for his failure to declare a 
conflict of interest in his paper, namely that Séralini is president of 
CRIIGEN, an independent research group with concerns about GM, 
which contributed funding to the research. Yet CRIIGEN's contribution 
to funding the study was declared in the paper, while Barale-Thomas 
does not disclose in his letter his own biotech interests. He is not only 
principal scientist at Janssen Biotech, but immediately prior to that he 
worked for the GM crop and agrochemical giant Bayer CropScience 
(1998-2003).  
 
Another French scientist among the letter writers is Prof. Marc Fellous, 
whose declared connections are academic posts in the sphere of human 
genetics. What he doesn't mention is that he heads up the French 
Association of Plant Biotechnology, which lobbies for GM crops and has 
been so aggressive in its attacks on Séralini that last year he successfully 
sued Fellous for defamation.  
 
Science or ideology? 
 
Another letter writer is the pathologist Sir Colin Berry. Like Trewavas, 
Berry is an advisor to the Scientific Alliance, an organization which 
campaigns on environmental issues, particularly climate change, energy 
policy and agriculture. It is pro-GM, pro-nuclear and sceptical about 
climate change. Its director, Martin Livermore, runs an agri-food PR 
consultancy, prior to which he did PR for the GM giant DuPont. The 
Alliance was established by the lobby firm Foresight Communication 
with money from right-wing business interests.  
 
Trewavas is one of only a couple of scientists who not only signed onto 
the Prakash, Chassy, Miller letter but also sent their own letter of 
complaint to the journal. Trewavas concludes it like this: "this paper and 
this journal have dealt the value of evidence-based knowledge a serious 
blow and it can only be rectified if the paper is withdrawn by the authors 
with an apology for misleading the public and the scientific community 
alike… Ideology and politics must be kept out of scientific study or we 
all suffer." 
 
It is revealing that critics like Berry and Trewavas claim to champion an 
evidence-based approach while operating out of lobby groups that attack 
the scientific consensus on issues like climate change. Berry, incidentally, 
is also a shareholder in the company that owns the aggressively libertarian 
online magazine Spiked, which also promotes climate scepticism. Fiona 
Fox, the director of the Science Media Centre, was a long-time affiliate 
of the anti-environmental LM network that are behind Spiked.  



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 21 

 
The network around AgBioWorld also contains people with similar 
attitudes on environmental issues. These include Henry Miller, who co-
wrote the article accusing Séralini of fraud, and AgBioWorld's co-
founder Greg Conko of the Exxon-funded Competitive Enterprise 
Institute, which specializes in denialist "straight talk on global warming."  
 
Given this, it is ironic that AgBioWorld's Séralini petition was set up in 
the name of "the scientific community." Similarly, Maurice Moloney 
says in his letter to Food and Chemical Toxicology that he thinks he can 
speak "for the vast majority of the biological sciences community." But 
as we have seen, Moloney and many of the other letter writers link to a 
narrow and heavily commercialised sector of the biological sciences, 
albeit one with powerful backers. And some in this community have 
links to extremist lobby groups more concerned with ideology than 
evidence.  
 
Peeling the GM onion 
 
Identifying the real forces behind the front-men and carefully selected 
experts of "the scientific community" can be like peeling back the layers 
of an onion. Take Anthony Trewavas, the scientist who first helped get 
the cancer-prone rat claim into circulation. In 2001 Prof. Trewavas was 
named in the High Court in London as the source of a letter published 
in a Scottish newspaper that made libelous claims against GM critics 
(Greenpeace wins damages over professor's "unfounded" allegations). 
Trewavas subsequently denied being the author of the libel letter 
published under his name, though he did admit circulating the material, 
which he said he had got from AgBioWorld. He said it had been written 
by a "lady in London" but "she" later turned out to be a front for the 
same Monsanto PR people who covertly directed the campaign that 
resulted in Nature's apparent retraction of Chapela's GM maize paper.  
 
Trewavas, a long-time associate of Prakash and AgBioWorld, also played 
a notable role in that campaign. In that case, Trewavas encouraged 
people to demand Chapela be fired by the University of California, 
Berkeley, unless he handed over his maize samples for checking: "We 
should be asking Berkeley to request Chapela to release his samples so 
that they at least can be checked... Refusal to do so should then be used 
to request Berkeley to relinquish Chapella's [sic] position." Such calls to 
arms against Chapela were mostly posted on the AgBioWorld listserv. 
This use of the listserv eventually enabled Monsanto's covert 
orchestration of the campaign to be exposed.  
 
The attack dog in the night-time 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 22 

 
Interestingly, as the attacks on Prof. Séralini and his paper spread across 
both mainstream and social media, AgBioWorld's listserv went missing. 
In the two months following the publication of Séralini's paper, not a 
single bulletin went out on the listserv that played such a pivotal role in 
achieving retraction of the Mexican maize paper.  
 
AgBioWorld's sudden silence calls to mind a famous exchange in The 
Memoirs of Sherlock Holmes: 
 
Detective: "Is there any other point to which you would wish to draw my 
attention?" 
Holmes: "To the curious incident of the dog in the night-time." 
Detective: "The dog did nothing in the night-time." 
Holmes: "That was the curious incident."  
 
With Séralini, it's the curious silence of Monsanto's attack dog that 
suggests that this time the covert PR war is being conducted by other 
means. 
 
If the silence of AgBioWorld's listserv is suggestive, so too is the attempt 
to silence GMWatch. Within days of the publication of the Séralini 
paper, our website came under major DDOS (Distributed Denial of 
Service) attacks. The contours of the attacks followed the peaks of the 
controversy, with the two biggest and most debilitating attacks 
coinciding with days on which the major rebuttals of Séralini's paper 
were published. The GMWatch website had by then become a clearing 
house for rapid responses in English to the attacks on Séralini. We have 
no proof as to who was behind the attacks – that's hard to establish with 
DDOS. But oddly enough, an article in the Guardian about the 
retraction campaign against Quist and Chapela noted, "Just before the 
[Mexican maize] paper in Nature was publicly challenged, the server 
hosting the accounts used by its authors was disabled by a particularly 
effective attack which crippled their capacity to fight back."  
 
More than a decade later history seems to be repeating itself in the covert 
war over GM crops. 
 

 
What is most remarkable about the events covered in this article is 
the similarity between the attacks on Quist/Chapela and those on 
Séralini. Many of the same actors are involved, and Monsanto-linked 
people are key. While their activities are hugely damaging to the 
individual reputations of the scientists targeted, it could be argued 
that the biggest loser is scientific integrity, with a consequent loss of 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 23 

public trust in science. 
 

 
Séralini wins defamation cases – Miller’s “fraud” allegation ruled a 
libel 
 
Some of the claims and allegations that were made by Séralini’s 
attackers have been tested in court – and roundly discredited.  
 
In September 2016 the French news magazine Marianne and its reporter 
Jean-Claude Jaillette lost a defamation case to Prof Gilles-Eric Séralini 
and his fellow researchers in the Court of Appeals in Paris on 7 
September 2016. In an article for Marianne about the Séralini long-term 
toxicity study of GM maize and Roundup, Jaillette had repeated the 
allegation of scientific fraud that originated from the American lobbyist 
Henry I. Miller.37 
 
In the same month Séralini won another court case, this time against 
Marc Fellous, a GMO proponent who was formerly President of the 
Biomolecular Engineering Commission (CGB), which assessed the 
safety of GMOs in France for the ministries of agriculture and 
environment from 1998 to 2007. In 2016 he became president of the 
French Association for Plant Biotechnology, a lobby group that was set 
up to promote GM crops. In the court case, Fellous was found guilty of 
forgery and the use of forgery in order to defame Séralini and CRIIGEN, 
the research association with which Séralini is associated, which focuses 
on the risks of genetic engineering and pesticides and the development 
of alternatives. 
 
The case had its roots in a previous court case last November in which 
the judge ruled that Fellous had defamed Séralini.  During that court 
case, Fellous had used or copied the signature of a scientist without his 
agreement (“forgery” and “use of forgery”) to argue that Séralini and his 
co-researchers were wrong in their reassessment of Monsanto studies. 
The Séralini team’s re-assessment reported finding signs of toxicity in 
the raw data from Monsanto’s own rat feeding studies with GM maize.38   
 
These rulings show that it cannot be assumed that the attackers of 
inconvenient studies are correct and justified in their allegations. 

																																																								
37 GMWatch. Séralini wins defamation case against French news magazine Marianne. GMWatch, 11 
September 2016. http://www.gmwatch.org/news/latest-news/17208 
38 GMWatch. Séralini wins again in court against his attackers. GMWatch, 26 September 2016. 
http://www.gmwatch.org/news/latest-news/17236 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 24 

 
 
Monsanto used fake citizens to attack scientists and GMO critics 
 
An article by the environmental journalist George Monbiot, based on 
research by Jonathan Matthews of GMWatch, described how the smear 
campaign against Quist and Chapela was whipped up on the 
AgBioWorld listserv by two people who went by the names Mary Murphy 
and Andura Smetacek. Exhaustive attempts to track down these people 
were unsuccessful. They appear to have been fake citizens. Matthews’ 
research traced Smetacek via the internet protocol address on her 
messages to the server gatekeeper2.monsanto.com. It belongs to 
Monsanto. 
 
As for Mary Murphy, Monbiot wrote that she “had been bombarding 
internet listservers with messages denouncing the scientists and 
environmentalists who were critical of GM crops. The computer from 
which some of these messages were sent belongs to a public relations 
company called Bivings, which works for Monsanto. The boss of Bivings 
wrote to the Guardian, fiercely denying that his company had been 
running covert campaigns. His head of online PR, however, admitted to 
the BBC's Newsnight that one of the messages came from someone 
‘working for Bivings’ or ‘clients using our services’. But Bivings denies 
any knowledge of the use of its computer for such a campaign.” 39 
 
Monbiot then drew a link between these events and Jay Byrne, formerly 
Monsanto’s director of internet outreach. In 2001 Byrne, wrote Monbiot, 
“explained to a number of other firms the tactics he had used at 
Monsanto. He showed how, before he got to work, the top GM sites 
listed by an internet search engine were all critical of the technology. 
Following his intervention, the top sites were all supportive ones (four of 
them established by Monsanto's PR firm Bivings). He told them to ‘think 
of the internet as a weapon on the table. Either you pick it up or your 
competitor does, but somebody is going to get killed’.  
 
“While he was working for Monsanto, Byrne told the internet newsletter 
Wow that he ‘spends his time and effort participating’ in web discussions 
about biotech. He singled out the site AgBioWorld, where he ‘ensures his 
company gets proper play’. AgBioWorld is the site on which Smetacek 
launched her campaign.” 
 
																																																								
39 Monbiot G. The covert biotech war. The Guardian, 19 Nov 2002. 
https://www.theguardian.com/science/2002/nov/19/gm.food 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 25 

 
Are AgBioWorld and v-Fluence interchangeable? 
 
Since Jonathan Matthews wrote “Smelling a corporate rat” about the 
Séralini affair in 2012, further evidence has come to light regarding the 
press release40 mentioned in the article. The press release asserted that 
"the petitioning scientists are calling on the publishing journal editors to 
retract the Séralini study" if he failed to give in to their demand that he 
hand over all his data. The new evidence seems to confirm the 
extraordinarily close relationship between AgBioWorld and v-Fluence, 
the St Louis based PR firm founded by Jay Byrne, Monsanto’s former 
chief internet strategist and director of corporate communications. 
 
The first two images below show the 2012 press release in an early form, 
as archived by the Wayback Machine internet archive on 24 Jan 2013.41 
The source of the press release is given as AgBioWorld Foundation. But 
at the foot of the press release are the words, “All Press Releases By v-
Fluence Interactive”. 
 

																																																								
40 http://www.prlog.org/11999640-scientists-call-on-french-researchers-to-release-gmo-test-data.html 
41 http://web.archive.org/web/20130124131751/http://www.prlog.org/11999640-scientists-call-on-
french-researchers-to-release-gmo-test-data.html 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 26 

 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 27 

 
 
At the very least, this would seem to confirm a direct link between 
AgBioWorld and v-Fluence. Interestingly though, the press release as it 
now exists on the PRLog website has had all mention of v-Fluence 
removed – see the images below as captured on 29 September 2016 
from the website at 
https://www.prlog.org/11999640-scientists-call-on-french-researchers-to-
release-gmo-test-data.html 
 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 28 

 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 29 

 
 
This suggests a belated attempt to cover up the link between 
AgBioWorld and v-Fluence. 
 
However, other elements of the press release bear out the link. The 
phone no. (334-444-7883) provided to journalists in the press release is 
for a place in Alabama about 45 minutes’ drive from Tuskegee. 
AgBioWorld’s C. S. Prakash has a position at Tuskegee University. It 
may be his home number or the number of someone closely associated 
with him. However, the location given in the press release for 
AgBioWorld is not Alabama but St Louis and the zip code given (63108) 
is that of v-Fluence.42 
 
Some observers might conclude from these facts that AgBioWorld and 

																																																								
42 http://www.b2byellowpages.com/company-information/308062166-v-fluence.html 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 30 

the PR firm v-Fluence are interchangeable. 
 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 31 

 
Outcome of the Séralini study retraction campaign 
 
The retraction campaign against the Séralini study was eventually 
successful, in that the editor of Food and Chemical Toxicology, A. 
Wallace Hayes, retracted it after a year of sustained pressure.43 
 
The reason given by A. Wallace Hayes for retracting the study appears 
to be unprecedented in the history of scientific publishing. According to 
the Committee on Publication Ethics (COPE), retraction is reserved for 
cases of unreliable findings due to honest error, misconduct, redundant 
publication or plagiarism, and unethical research.44 But Hayes said that 
the retraction was solely based on the “inconclusive” nature of the 
outcomes concerning rates of tumour incidence and mortality, based on 
the relatively low number of animals and the strain of rat used.45 Since 
the authors had stated in their paper that this was not a carcinogenicity 
study, which requires larger numbers of animals, but a chronic toxicity 
study, for which lower numbers are more usual, this was a disingenuous 
‘straw man’ criticism. 
 
The retraction followed a non-transparent post-publication second review 
process by anonymous persons of unknown professional competence 
using undisclosed terms of reference.46 It also followed the appointment 
of a former Monsanto scientist, Richard E. Goodman, to the journal’s 
editorial board.47  
 
In fact Goodman still appears to be financially dependent on Monsanto. 
As journalist Stéphane Foucart noted in a 2016 article in the French 
newspaper Le Monde, Goodman himself wrote in a message of 2012 
that "50% of [his] salary” actually comes from a project funded by 
Monsanto, Bayer, BASF, Dow, DuPont and Syngenta, and consists of 

																																																								
43 Elsevier. Elsevier announces article retraction from Journal Food and Chemical Toxicology. 2013. 
Available at: http://www.elsevier.com/about/press-releases/research-and-journals/elsevier-announces-
article-retraction-from-journal-food-and-chemical-toxicology#sthash.VfY74Y24.dpuf. Also see Hayes 
AW. Letter to Professor GE Séralini. 2013. http://www.gmwatch.org/files/Letter_AWHayes_GES.pdf. 
44 Committee on Publication Ethics (COPE). Retraction guidelines. 2009. 
http://publicationethics.org/files/retraction%20guidelines.pdf 
45 Hayes AW. Letter to Professor GE Séralini. 2013. 
http://www.gmwatch.org/files/Letter_AWHayes_GES.pdf 
46 Hayes AW. Letter to Professor GE Séralini. 2013. Available at: 
http://www.gmwatch.org/files/Letter_AWHayes_GES.pdf 
47 Robinson C, Latham J. The Goodman affair: Monsanto targets the heart of science. Independent 
Science News. 20 May 2013. https://www.independentsciencenews.org/science-media/the-goodman-
affair-monsanto-targets-the-heart-of-science/ 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 32 

establishing a database of food allergens.48 As at October 2016, he is 
still in this position at the University of Nebraska.49 

 
 
Goodman asks Monsanto to provide criticisms of the Séralini study 
 
Foucart’s article contained revelations from emails disclosed as a result 
of freedom of information requests by the US transparency NGO, US 
Right to Know. 50 
 
The article uncovered a close collaborative relationship between 
Goodman and Monsanto. In September 2012, when the Séralini study 
was published, Goodman was not yet a member of the editorial board of 
FCT. On 19 September, Foucart wrote, Goodman informed his 
Monsanto correspondent about the publication of Séralini’s article and 
that he “would appreciate" it if the firm could provide him with criticisms. 
"We're reviewing the paper,” the Monsanto correspondent replied. “I will 
send you the arguments that we have developed." A few days later, 
Goodman was named “associate editor" of FCT, on the decision of the 
toxicologist A. Wallace Hayes, then editor of the journal. 
 
This appointment was not publicly announced until February 2013. 
Foucart notes that the addition of Goodman on the editorial board of the 
magazine was actually a direct and immediate consequence of the 
Séralini publication. On November 2, 2012, when the "Séralini affair” was 
in full flow, Hayes announced in an email to Monsanto employees that 
Goodman would from now on be in charge of biotechnology at the 
journal. Hayes added: "My request, as editor, and from Professor 
Goodman, is that those of you who are highly critical of the recent paper 
by Séralini and his co-authors volunteer as potential reviewers." 
 
Foucart commented that Hayes was formally inviting Monsanto 
toxicologists to appraise for acceptance or rejection studies on GMOs 
that are submitted to the journal for review. The documents consulted by 
Le Monde did not say if Hayes – who did not respond to Le Monde’s 
inquiries – limited this request to Monsanto scientists. 
	
 
Goodman asks Monsanto for scientific arguments to counter critics 
																																																								
48 Reported in Robinson C. Emails reveal role of Monsanto in Séralini study retraction. GMWatch, 20 
July 2016. http://www.gmwatch.org/news/latest-news/17121 
49 http://farrp.unl.edu/dr-richard-e-goodman-research-professor 
50 Reported in Robinson C. Emails reveal role of Monsanto in Séralini study retraction. GMWatch, 20 
July 2016. http://www.gmwatch.org/news/latest-news/17121 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 33 

 
In some cases, Foucart reported, Goodman seemed to defer to the 
judgement of Monsanto's toxicologists when he had to evaluate an 
article containing aspects that were beyond his knowledge. "I'm looking 
at an ‘anti’ [presumably ‘anti-GMOs or pesticides’] paper,” he wrote in 
October 2014 to one of his Monsanto correspondents. “They cite a Sri 
Lankan study of 2014 on a possible link between glyphosate exposure 
and kidney disease, as well as a mechanism [to explain this toxicity]." 
Goodman added: "I'm not enough of a chemist or toxicologist to 
understand the strengths and the weaknesses of their logic: can you give 
me some solid scientific arguments about whether it is, or is not, 
plausible."  
 
Glyphosate, the active ingredient of Roundup herbicide, is a key product 
of Monsanto, as it is sold with the company’s GM glyphosate-tolerant 
crops. 
 
According to Foucart, nothing in the documents consulted by Le Monde 
supported the idea that Goodman played a role in the retraction of the 
Séralini study. That decision was taken by Hayes, who has plenty of his 
own conflicts of interest with industry.51 In January 2015, Goodman 
resigned his position at the journal, due to time constraints. 
 
 
Scientific response to the Séralini study retraction 
 
In a series of articles and petitions, hundreds of scientists worldwide 
condemned the retraction of the Séralini study variously as an “act of 
scientific censorship” and as unjustified on scientific and ethical 
grounds.52 Many scientists pointed out that vast numbers of published 
																																																								
51 Reported in Robinson C. Emails reveal role of Monsanto in Séralini study retraction. GMWatch, 20 
July 2016. http://www.gmwatch.org/news/latest-news/17121 
52Heinemann J. Let’s give the scientific literature a good clean up. Biosafetycooperative.newsvine.com. 
2013. http://bit.ly/1aeULiB; Schubert D. Science study controversy impacts world health. U-T San 
Diego. January 8, 2014. http://www.utsandiego.com/news/2014/jan/08/science-food-health/; European 
Network of Scientists for Social and Environmental Responsibility (ENSSER). Journal’s retraction of 
rat feeding paper is a travesty of science and looks like a bow to industry: ENSSER comments on the 
retraction of the Séralini et al. 2012 study. Berlin, Germany; 2013. http://bit.ly/1cytNa4; AFP. Mexican 
scientists criticise journal’s retraction of study on GMO. terra.cl. December 18, 2013. 
http://bit.ly/1jVl1HZ ; English translation available at: 
http://gmwatch.org/index.php/news/archive/2013/15225; Portier CJ, Goldman LR, Goldstein BD. 
Inconclusive findings: Now you see them, now you don’t! Environ Health Perspect. 2014;122(2); 
EndScienceCensorship.org. Statement: Journal retraction of Séralini GMO study is invalid and an 
attack on scientific integrity. 2014. 
http://www.endsciencecensorship.org/en/page/Statement#.UwUSP14vFY4; Antoniou M, Clark EA, 
Hilbeck A, et al. Reason given for retraction – inconclusiveness – is invalid. 2014. 
http://www.endsciencecensorship.org/en/page/retraction-reason#.Uweb4l4vFY4; Institute of Science 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 34 

scientific papers are “inconclusive”, at least in some aspects, and that 
inconclusiveness is not a valid reason for retraction. If it were ever 
believed to be so, the scientific literature would be decimated because 
numerous papers would have to be retracted.53 54 
 
 
Study republished 
 
In 2014 the Séralini study was republished in another journal, 
Environmental Sciences Europe,55 after passing another round of peer 
review to ensure that the scientific elements remained unchanged from 
the first publication.56 It remains a citable publication. 
 
 
Was the Séralini study “bad science”? 
 
Some may argue that even the deceptive tactics used to smear the 
Séralini study do not ultimately matter because the study was “bad 
science” and needed to be retracted in order to keep science pure and 
unsullied by flawed papers. 
 
But this argument does not stand up to analysis. Every scientific study 
has strengths and limitations, and that includes studies that are claimed 
to show that GMOs are safe. The strengths of the Séralini study include: 

• It was the only long-term feeding study with a GMO and its 
associated herbicide. 

• It was the only study designed to distinguish between effects of the 
GMO alone, the herbicide alone, and the two in combination. 

• It tested a large number of toxicological endpoints. 
• It used the complete formulation of the herbicide Roundup as sold 

and used by farmers and others, not just the isolated ‘active 
ingredient’, glyphosate. Only the isolated active ingredient is tested 
for long-term safety in the industry studies performed to gain 
regulatory approval, even though people in general are not 
exposed to glyphosate alone but the more-toxic formulations, such 

																																																																																																																																																																													
in Society. Open letter on retraction and pledge to boycott Elsevier. 2013. http://www.i-
sis.org.uk/Open_letter_to_FCT_and_Elsevier.php#form. 
53 http://www.endsciencecensorship.org 
54 Schubert D. Science study controversy impacts world health. U-T San Diego. January 8, 2014. 
http://www.utsandiego.com/news/2014/jan/08/science-food-health/ 
55 Séralini et al. Republished study: long-term toxicity of a Roundup herbicide and a Roundup-
tolerantgenetically modified maize. Environmental Sciences Europe. 2014. 26:14. 
https://enveurope.springeropen.com/articles/10.1186/s12302-014-0014-5 
56 Robinson C. Was Séralini’s republished paper peer-reviewed? GMWatch, 28 June 2014. 
http://gmwatch.org/index.php/news/archive/2014/15511 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 35 

as Roundup. 
• It used a ‘clean’ base diet, free from chemical and GMO 

contaminants, thus enabling any effects of the test substances, the 
GMO and the herbicide, to be clearly seen without the ‘data noise’ 
potentially caused by such contaminants. 

• It used an environmentally relevant dose of Roundup, to which 
human and animal consumers could easily be exposed. 

 
The major limitation of the study is that it used relatively small numbers 
of rats per group (10 per sex per group). To put this in perspective, 
however, this is comparable to, and in some cases superior to, the 
numbers used in many studies that conclude that the GMO under test is 
safe.57  
 
Moreover, as the authors explain in their republished study, they used 
the same number of rats as are analyzed for blood and urine 
biochemistry in chronic toxicity studies mandated by the OECD for 
industry tests on chemicals for regulatory purposes (10 out of a total of 
20 rats per sex per group).58 
 
Thus if we dismiss the Séralini study on the grounds that it used too few 
rats, then we must dismiss all these other studies that used comparable 
or lower numbers of rats, that are cited to justify claims that GMOs and 
chemicals are safe. 
 
This number of rats makes the Séralini study too small for a 
carcinogenicity (cancer) study, meaning that the tumour observations 
need to be followed up with a dedicated carcinogenicity study using 
larger numbers of rats.  
 
In sum, the Séralini study was a carefully designed pilot study which 
offers valuable data to inform followup research. One such followup 
study is analyzed below. 

																																																								
57 Snell C et al. Assessment of the health impact of GM plant diets in long-term 
4 and multigenerational animal feeding trials: A literature review. Food Chem Toxicol 50(3-4):1134-
1148. 2011. 
58 Séralini et al. Republished study: long-term toxicity of a Roundup herbicide and a Roundup-
tolerantgenetically modified maize. Environmental Sciences Europe. 2014. 26:14. 
https://enveurope.springeropen.com/articles/10.1186/s12302-014-0014-5 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 36 

 
Transcriptomics analysis reflects liver and kidney damage 
following Roundup exposure 
 

Figure	1:	Transcriptomics	analysis	of	liver	and	kidneys	from	Seralini	
study		

	
This study59 is a followup investigation of the Séralini long-term toxicity 
study on GM maize and Roundup. 
 
The new study, by Dr Michael Antoniou of King’s College London and 
colleagues, was published in the journal Environmental Health in 
September 2015. It presents an analysis that reflects the finding of the 
Séralini study that the lowest dose of Roundup tested – an 
environmentally relevant dose – caused liver and kidney damage in the 
rats. 
 
Dr Antoniou’s investigation focused on analyzing the liver and kidneys 
from 10 female rats in the Séralini study that had received the lowest 
dose of Roundup in their drinking water, which were compared with the 
liver and kidneys of 10 control animals receiving plain drinking water (no 
Roundup). 
 

																																																								
59 Mesnage et al. Transcriptome profile analysis reflects rat liver and kidney damage following chronic 
ultra-low dose Roundup exposure. Environmental Health 2015;14:70. 
https://ehjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12940-015-0056-1 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 37 

This lowest dose of Roundup consisted of diluting this formulation to 0.1 
ppb in the drinking water, giving a corresponding glyphosate equivalent 
concentration of 50 nanograms per litre or 50 parts per trillion. 
 
(Glyphosate equivalent = the concentration of glyphosate present in the 
final dilution of the Roundup.)  
 
This lowest dose in turn resulted in a daily intake of glyphosate of 4 
nanograms per kilogram of bodyweight per day, which is 75,000 times 
below the EU acceptable daily intake (ADI) and 437,500 times below the 
US chronic reference dose (ADI equivalent).  
 
In other words, this dose was far below what is permitted by regulators 
and believed to be safe to consume on a daily basis over the long term. 

Figure 2: Study of toxic effects of Roundup herbicide in adult 
female rats under a daily regimen for 24 consecutive months 

10	female	rats:	Roundup	in	drinking	water	
10	female	rats:	no	Roundup	as	controls		

Dose	of	Roundup	0.1ppb	-	glyphosate	equivalent	:		

4ng/kg	bw/day	

Vastly below ADI / cRfD 
75,000 times below EU level  
437,500 times below US level 
	

50ng/L	

	
The analysis that these organs were subjected to is known as a 
transcriptomics analysis. This measures the level of expression 
(function) of all the genes present in the animal. This type of molecular 
profiling analysis is an established cutting-edge method that is very 
highly predictive of health or disease status of the organ system under 
investigation. 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 38 

Figure	3:	Molecular	Profiling	–	transcriptomics	
analysis	

§  Comprehensive	in-depth	gene	expression	/	func@on		
§  Highly	sensi@ve	
§  Highly	predic@ve	of	health	or	disease	status	

	
The analysis showed that a total of 4,224 genes in the liver and 4,447 
genes in the kidney were either reduced or increased in their level of 
expression in the Roundup treatment group, compared with controls, to a 
highly statistically significant degree. 
 
Of these, a total of 1,319 gene functions were similarly disturbed in both 
organs. 
 
The altered gene functions common to both liver and kidney were 
scrutinized against a database that has been collected over many years 
and which has correlated gene expression profiles with the health or 
disease status of a given organ system. 
 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 39 

Figure 4: Gene function disruption explains the pathologies  
observed at the anatomical and a blood/urine biochemical level 	

Organ damage 
(Necrosis, fibrosis, ischemia, oxidative stress) 

The gene expression changes seen in the new analysis clearly reflected 
the liver and kidney pathologies suggested by the anatomical and 
biochemical (blood and urine) findings in the Séralini study. 	

Figure 5: Summary of Seralini study findings on 
lowest dose Roundup treatment group at an 

anatomical and blood/urine biochemical level 
  	

§  3	#mes	more	pathologies	at	anatomical	level	revealed	by	
histological	(microscopic)	analysis	

§  Blood/urine	biochemistry	suggest	impairment	of	liver	and	
especially	kidney	func#on		

§  Testosterone	(96%	increase)/estrogen	(26%	decrease)	
imbalance	sugges#ng	endocrine	disrup#ng	effects	

§  Electron	microscopy	analysis	of	liver	shows	sta#s#cally	
significant	altera#ons	in	cell	nuclear	structure	sugges#ng	major	
changes	in	gene	func#on.		

	



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 40 

More precisely, the alterations in gene expression profile in both liver and 
kidneys correlated with disease states such as fibrosis (scarring), 
necrosis (areas of dead tissue), phospholipidosis (disturbed fat 
metabolism), and damage to mitochondria (the centres of respiration in 
cells). 
 
It is important to bear in mind that transcriptomics cannot predict disease 
or health states with absolute certainty, as not all changes in gene 
function result in changes in levels of the genes’ protein products and 
metabolites. So although transcriptomics is highly predictive, it does not 
provide definitive proof of the implied corresponding disease status. 
Such definitive proof has to be provided by additional molecular profiling 
analysis, namely proteomics (protein profile) and metabolomics (small 
molecule metabolite profile). The proteomics and metabolomics analyses 
give a direct measure of the organ’s composition, so they are able to 
provide a direct indicator of the health or disease status of the organ in 
question. 
 
Dr Antoniou has informed me that follow-up proteomics and 
metabolomics analyses of the same liver and kidney tissues that were 
subjected to the transcriptomics analysis are under way. 
 
Nevertheless, the results from the transcriptomics analysis show that an 
ultra-low dose of Roundup that is thousands of times below regulatory 
permitted daily intake levels can be toxic when consumed on a long-term 
basis. The fact that such a low dose was toxic suggests that Roundup 
may be an endocrine disruptor, a class of chemicals that can have toxic 
effects even at very low doses.  
 
These results call into question the regulatory safety limits (acceptable 
daily intake and reference dose – see Figure 2) set for glyphosate and 
the claims of safety for glyphosate herbicides on Monsanto’s website. 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 41 

Figure	6:	Claims	of	safety	for	glyphosate	herbicides	on	
Monsanto’s	website	

	
	
Even though this analysis is still incomplete, it clearly shows that 
valuable data were provided by the Séralini study. The Séralini study and 
Dr Antoniou’s followup investigation have major implications for public 
health since a review of biomonitoring studies of glyphosate residues in 
human population groups60 suggests a body burden of this pesticide that 
is higher than that found to be toxic over the long term in these two 
studies. 
 
Based on these data, it can be concluded that lobbyists and public 
relations operatives, including Monsanto-connected ones, should not 
have attempted to discredit the Séralini study. Their actions aimed to 
shut down a line of investigation that could potentially prevent thousands 
or millions of cases of disease and deaths. 
 
 
GMO proponent Kevin Folta received money from Monsanto – but 
claimed he was independent 
 
In 2015 emails disclosed as a result of freedom of information requests 

																																																								
60 Niemann L et al. A critical review of glyphosate findings in human urine samples and comparison 
with the exposure of operators and consumers. Journal für Verbraucherschutz und 
Lebensmittelsicherheit. March 2015;10(1):3–12. 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 42 

by US Right to Know uncovered that Prof Kevin Folta of the University of 
Florida had successfully solicited a $25,000 grant from Monsanto for his 
biotechnology outreach activities.61  
 
 
Folta was a vociferous attacker62 of the Séralini study and is an untiring 
proponent and defender of GMOs and their associated pesticides. He 
even declared that he had drunk Roundup herbicide to prove its safety.63 
This is in spite of the fact that the World Health Organization’s cancer 
agency IARC has declared glyphosate (the active ingredient of Roundup) 
to be a probable human carcinogen.64 
 
In spite of the Monsanto grant, Folta subsequently claimed he had 
"nothing to do with Monsanto",65 emphasising that he is an independent 
scientist working in a public institution and funded from public sources.66 
Folta even advised Monsanto on how to pay the $25,000 grant so that it 
was not “publicly noted”67 (see image below from Folta’s email to 
Monsanto). 
 

 
 
An article in the New York Times that covered the story commented on 
the third-party strategy employed by Monsanto with Folta: “At Monsanto, 
sales of genetically modified seeds were steadily rising. But executives 
at the company’s St Louis headquarters were privately worried about 
attacks on the safety of their products. 

																																																								
61 Robinson C, Matthews J. Kevin Folta received $25,000 from Monsanto. GMWatch, 7 Aug 2015. 
http://gmwatch.org/news/latest-news/16340 
62 http://kfolta.blogspot.co.uk/2012/09/rats-tumors-and-critical-assessment-of.html; 
https://twitter.com/kevinfolta/status/538091355898384385 
63 Robinson C, Matthews J. Kevin Folta received $25,000 from Monsanto. GMWatch, 7 Aug 2015. 
http://gmwatch.org/news/latest-news/16340 
64 IARC. IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans, Volume 112 (2015): 
Glyphosate. 2015. http://monographs.iarc.fr/ENG/Monographs/vol112/ 
65 Kevin Folta, in an interview with comedian Joe Rogan. June 4, 2015 . 
https://www.youtube.com/watch?v=SD1J6KiGAWU 
66 Matthews J. Death threats, libel, and lies – Part 2: Documented liar? GMWatch, 13 Sept 2015. 
http://gmwatch.org/news/latest-news/16408-death-threats-libel-and-lies-part-2-documented-liar 
67 Robinson C. Folta affair exposed in the New York Times. GMWatch, 6 September 2015. 
http://www.gmwatch.org/news/latest-news/16393 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 43 

“So Monsanto, the world’s largest seed company, and its industry 
partners retooled their lobbying and public relations strategy to spotlight 
a rarefied group of advocates: academics, brought in for the gloss of 
impartiality and weight of authority that come with a professor’s pedigree. 
 
“ ‘Professors/researchers/scientists have a big white hat in this debate 
and support in their states, from politicians to producers,’ Bill Mashek, a 
vice president at Ketchum, a public relations firm hired by the 
biotechnology industry, said in an email to a University of Florida 
professor [Folta]. ‘Keep it up!’ ”68 
 

																																																								
68 Lipton E. Food industry enlisted academics in GMO lobbying war, emails show. New York Times, 5 
Sept 2015. http://www.nytimes.com/2015/09/06/us/food-industry-enlisted-academics-in-gmo-lobbying-
war-emails-show.html 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 44 

 
Folta to Monsanto: “Glad to sign on to whatever you like, or write 
whatever you like” 
 
Some may respond that it doesn’t matter where Folta’s money came 
from and that what is important is that he maintained scientific integrity. 
But the disclosed emails, posted online by the New York Times, suggest 
that scientific integrity took second place to Folta’s loyalty to Monsanto. 
Folta wrote to a Monsanto manager: “I’m glad to sign on to whatever you 
like, or write whatever you like.”69 
 

	
 
It seems an out-of-place comment for a scientist to make. 
 
After Monsanto agreed to Folta’s funding bid for $25,000 for a pro-GMO 
communications programme, Folta wrote to a Monsanto executive, “I’m 
grateful for this opportunity and promise a solid return on the 
investment.”  

																																																								
69 Robinson C. Folta affair exposed in the New York Times. GMWatch, 6 September 2015. 
http://www.gmwatch.org/news/latest-news/16393 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 45 

 
Another Monsanto executive called the Folta deal “a great 3rd-party 
approach to developing the advocacy that we’re looking to develop [sic.]”. 
 
Among his outreach work for the GMO industry, Folta answered 
questions on GMOs for the pro-GMO website GMO Answers, which is 
run by the PR firm to the GMO industry, Ketchum. Ketchum provided 
canned answers for Folta to repeat for the reading public. Folta had 
previously said of Ketchum’s pre-prepared points in an article published 
in Nature, “I don’t know if I used them, modified them or what…”  
 
The email string published by the New York Times remedies Folta’s 
memory failure. The New York Times’s editors note: “Dr. Folta was 
encouraged to make any changes he wanted, but he largely stuck with 
the script.”  
 
Two examples, in which Folta reproduced Ketchum’s responses under 
his own name, are provided.70 
 
 
Extensive networking of the GMO/chemical industry with 
academics 
 
An article by Dr Jonathan Latham in Independent Science News71 details 
what the New York Times left out of its coverage of the Folta affair. 
 
Latham writes, “The money Folta received is insignificant besides the 
tens of millions his university was taking from Syngenta (>$10million), 
Monsanto(>$1million), Pioneer (>$10million), and BASF (>$1million). 
Money that it’s hard to believe did not have a role in protecting Kevin 
Folta as he roamed zealously (and often offensively) over the internet, 
via his twitter account, blog, podcast, and OpEds, squelching dissent and 
ridiculing GMO critics wherever he went. 
 
“Also missing from the main Times article is a sense of the extensive and 
intricate networking of a small army of academics furthering the interests 
of Monsanto and other parts of the chemical, agribusiness and biotech 
industries. Folta rarely acted alone. His networks are filled with 
economists, molecular biologists, plant pathologists, development 
																																																								
70 Robinson C. Folta affair exposed in the New York Times. GMWatch, 6 September 2015. 
http://www.gmwatch.org/news/latest-news/16393 
71 Latham J. The puppetmasters of academia (or what the NY Times left out). Independent Science 
News, 8 Sept 2015. https://www.independentsciencenews.org/science-media/the-puppetmasters-of-
academia-ny-times-left-out/ 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 46 

specialists, and agronomists, many of them much more celebrated than 
Kevin Folta, but all of them in a knowing loop with industry and the PR 
firms. Their job was acknowledged openly in emails (“We are all bad-ass 
shills for the truth. It’s a pleasure shilling with you.” Or, as Folta himself 
put it: “I’m glad to sign on to whatever you like, or write whatever you 
like.”). More generally, the group’s role was to initiate academic 
publications and other articles and to firefight legislative, media and 
scientific threats to the GMO and pesticide industries, all the while 
keeping their industry links hidden.” 
 
Latham lists the academics identified by these emails as cooperating 
with industry and PR firms. They include: 

o Profs. Bruce Chassy (University of Illinois) and Alan 
McHughen (University of California, Riverside), who worked 
together to destroy the credibility of Russian scientist and 
GMO critic Irina Ermakova 

o Prof. Calestuous Juma (Harvard University), longtime 
advocate of GMOs for Africa. 

o Prof. Wayne Parrott (University of Georgia), a serial 
intervener in academic GMO debates. 

o Prof. Roger Beachy (Danforth Center, formerly USAID). 
o Prof. Ron Herring (Cornell), who has helped to promote 

GMOs in India and fought to defuse the farmer suicide 
debate in India. 

o Prof. CS Prakash (Tuskegee University), convener of the 
influential listserv AgBioWorld, the principal conduit for the 
campaigns to get the Séralini and Quist/Chapela studies 
retracted. 

o Prof. Nina Fedoroff (Penn State) – the most prominent of all 
of the scientists looped into all of the Times emails. Fedoroff 
was the 2011-2012 President of the American Association for 
the Advancement of Science. The AAAS is the foremost 
scientific body in the US. During her Presidency, Fedoroff, 
who is also a contributor to the NY Times, used her position 
to coordinate and sign a letter on behalf of 60 prominent 
scientists. This letter was sent to EPA as part of an effort to 
defeat a pesticide regulatory effort. The real coordinator was 
Monsanto but Fedoroff participated in phone conferences 
and email exchanges with them (including with the prominent 
lobbyist Stanley Abramson) and gets credit in the emails for 
“moving the ball far down the field”. 

 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 47 

Latham adds, “The story that academia’s most vocal GMO defenders, 
and some of its most prominent scientists, are copied into these emails is 
missing. The focus on individuals like Folta occludes a demonstration, for 
the first time ever, of long-suspected and intricate coordination and 
cooperation among them. 
 
“Also looped in to various of the emails are supposedly independent 
individuals and organisations who speak in favour of biotechnology, self-
reportedly out of personal passion. These include Dr Steve Savage, Karl 
Haro von Mogel of Biofortified, Mischa Popoff (of the Heartland Institute) 
and Jon Entine (then affiliated with George Mason University and now 
head of the Genetic Literacy Project and a Forbes Magazine columnist). 
All are revealed by the emails, but not the article, as biotech insiders. 
 
“Cooperation among academics is not a crime. But these emails show, 
as in the EPA letter example, that a company (usually Monsanto, but 
also Dow and Syngenta and a PR firm, often several of them, plus 
sometimes the biotech lobbyists BIO or CropLife America) were 
invariably looped in to these emails, and further, that initiatives usually 
began with one of these non-academic entities, and were shepherded by 
them. Only rarely is there even a suggestion from the emails that the 
various academics were out in front, though that was always the 
intended impression of the result.”72 
 
 
Cornell’s Alliance for Science connives with industry-linked GMO 
promoters 
 
Latham concluded, “Perhaps the biggest of all revelations within these 
emails is the connivance of senior university administrators, especially at 
Cornell University. The NY Times article focuses on the misdeeds of 
Mississippi State University Vice President David Shaw. But, looped into 
one email string, along with the PR firm Ketchum and Jon Entine are 
various Cornell email addresses and names. These are ignored by 
Lipton [journalist Eric Lipton, in his New York Times article], but the email 
addresses belong to very senior members of the Cornell administration. 
They include Ronnie Coffman (Director of Cornell’s College of 
Agriculture and Life Science) and Sarah Evanega Davidson (now 
director of the Gates-funded Cornell Alliance for Science). 
 
																																																								
72 Latham J. The puppetmasters of academia (or what the NY Times left out). Independent Science 
News, 8 Sept 2015. https://www.independentsciencenews.org/science-media/the-puppetmasters-of-
academia-ny-times-left-out/ 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 48 

“The Alliance for Science is a PR project and international training center 
for academics and others who want to work with the biotech industry to 
promote GMOs. It is funded ($5.6 million) by the Gates Foundation. Its 
upcoming program of speakers at Cornell for September include Tamar 
Haspel (Washington Post reporter), Amy Harmon (New York Times 
reporter) and Prof. Dan Kahan (Yale Law School). These speakers are 
the exact ones mentioned in a proposal worked out between Kevin Folta 
and Monsanto in a series of email exchanges intended to enhance 
biotech outreach. These email exchanges also propose setting up ‘Ask 
Me Anything’ events to be held at universities around the country with 
Kevin Folta as of the panelists.”73 
 
 
Monsanto tells professor what to write 
 
According to a story in the Boston Globe, emails disclosed as a result of 
freedom of information requests showed that “A Harvard Kennedy 
School professor wrote a widely disseminated policy paper last year in 
support of genetically modified organisms at the behest of seed giant 
Monsanto, without disclosing his connection… Monsanto not only 
suggested the topic to professor Calestous Juma. It went so far as to 
provide a summary of what the paper could say and a suggested 
headline. The company then connected the professor with a marketing 
company to pump it out over the Internet as part of Monsanto’s strategy 
to win over the public and lawmakers… 
 
“A spokesman for the Kennedy School declined to comment on Juma’s 
failure to disclose his ties to Monsanto. Harvard’s conflict of interest 
policy states ‘faculty members should not permit outside activities and 
financial interests to compromise their primary commitment to the 
mission of the university.’ Juma said he did not make a conscious effort 
not to disclose his connection to Monsanto.”74 
 
 
Third-party academics help Monsanto manipulate regulators 
 
The emails disclosed through freedom of information requests, according 
to the New York Times, show that industry’s use of third-party academics 
																																																								
73 Latham J. The puppetmasters of academia (or what the NY Times left out). Independent Science 
News, 8 Sept 2015. https://www.independentsciencenews.org/science-media/the-puppetmasters-of-
academia-ny-times-left-out/ 
74 Krantz L. Harvard professor failed to disclose connection. Boston Globe, 1 October 2015. 
http://www.bostonglobe.com/metro/2015/10/01/harvard-professor-failed-disclose-monsanto-
connection-paper-touting-gmos/lLJipJQmI5WKS6RAgQbnrN/story.html?event=event25 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 49 

has “helped produce important payoffs, including the approval by federal 
regulators of new genetically modified seeds after academic experts 
intervened with the United States Department of Agriculture on the 
industry’s behalf”. 
 
One example is Bruce M. Chassy, a professor emeritus at the University 
of Illinois who promotes and defends GMOs and associated pesticides 
through the website Academics Review and other channels. As 
mentioned above, Chassy was at the forefront in attacking Prof Séralini 
and his research showing health risks from a GMO maize and Roundup 
herbicide. 
 
The New York Times article describes how Monsanto, in late 2011, gave 
a grant to Chassy to support “biotechnology outreach and education 
activities”.  
 
In the same email in which Chassy negotiated the release of the grant 
funds, he discussed with a Monsanto executive a months-long effort to 
persuade the Environmental Protection Agency to abandon its proposal 
to tighten the regulation of pesticides used on insect-resistant seeds. 
 
“Is there a coordinated plan to maintain pressure and emphasis on 
EPA’s evolving regulations?” Eric Sachs, the chief of Monsanto’s global 
scientific affairs group, wrote in a related email to Chassy. “Have you 
considered having a small group of scientists request a meeting with Lisa 
Jackson,” referring to the EPA administrator at the time. 
In an interview, Chassy said he had initiated the fight against the EPA 
plan before Monsanto pressed him. But he conceded that the money he 
had received from the company had helped amplify his voice through 
travel, a website he created and other means. 
 
“What industry does is when they find people saying things they like, 
they make it possible for your voice to be heard in more places and more 
loudly,” he said.75 
 
An investigation by the Chicago public radio station WBEZ found that the 
sum given to Chassy by Monsanto was more than $57,000 over less 
than two years.  
 
Like Kevin Folta, Chassy appears to have tried to hide the source of the 
																																																								
75 Lipton E. Food industry enlisted academics in GMO lobbying war, emails show. New York Times, 5 
Sept 2015. http://www.nytimes.com/2015/09/06/us/food-industry-enlisted-academics-in-gmo-lobbying-
war-emails-show.html 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 50 

money from the public. WBEZ stated: “Chassy did not disclose his 
financial relationship with Monsanto on state or university forms aimed at 
detecting potential conflicts of interest. Documents further show that 
Chassy and the university directed Monsanto to deposit the payments 
through the University of Illinois Foundation, a body whose records are 
shielded from public scrutiny. The foundation also has the ability to take 
in private money and disburse it to an individual as a “university 
payment” – exempt from disclosure.”76 
 
WBEZ added, “Chassy co-wrote a three-part series on The Huffington 
Post calling efforts to label GMO ingredients in the American food supply 
‘a disaster in waiting’. In those articles Chassy identified himself simply 
as ‘Professor Emeritus of Food Science and Human Nutrition, University 
of Illinois-Urbana-Champaign’. 
 
“To some who study transparency in science, Chassy’s failure to publicly 
disclose his ties with a company while he was speaking and writing 
about GMOs crosses a line. ‘That, to me, it's a disgrace,’ said Sheldon 
Krimsky, a bioethicist who studies academic conflict of interest at Tufts 
University. ‘At least [Chassy] should have had the courage to say, “Well, 
look, I get some funding from Monsanto.” But instead he’s pretending to 
be a neutral, independent scientist.’ ” 
 
Independent journalist and former congressional investigator Paul 
Thacker commented in the WBEZ article, “You can see, I think, very 
clearly in the GMO controversy where we are seeing a lot of the 
academics who are speaking up and who are speaking about how 
GMOs are great or that there is little to no worries about them, but when 
you peel that back, usually through FOIA requests, you find that they are 
taking money from industry.” 
 
 
Academics Review 
 
Chassy is perhaps best known to the GMO-interested public as the 
founder, with David Tribe, PhD, of the pro-GMO and anti-organics 
organisation Academics Review.  
 
The Academics Review website says it was co-founded by “two 
independent professors … on opposite ends of the planet.” 
																																																								
76 Eng M. Why didn't an Illinois professor have to disclose GMO funding? WBez.org, March 15, 2016. 
https://www.wbez.org/shows/wbez-news/u-of-i-professor-did-not-disclose-gmo-funding/eb99bdd2-
683d-4108-9528-de1375c3e9fb 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 51 

They claim the group “only accepts unrestricted donations from non-
corporate sources.” 
 
But emails obtained by US Right to Know, according to that 
organisation’s co-director Stacy Malkan, “reveal plans to find corporate 
funding for Academics Review while keeping corporate fingerprints 
hidden”.77 
 
In a March 11, 2010 email exchange with Chassy, Jay Byrne, the former 
head of communications at Monsanto who now runs the PR and market 
research firm v-Fluence, offered to act as a “commercial vehicle” to help 
find corporate funding for Academics Review. 
 
In an email exchange with Chassy dated November 30, 2010, Eric 
Sachs, a senior public relations operative for Monsanto, discussed 
finding corporate support for Academics Review while “keeping 
Monsanto in the background.” 
 
In 2014 Academics Review released a report attacking organic food, 
which claimed that consumers were being duped into spending more 
money for organic food because of deceptive marketing practices by the 
organic industry. The report described Academics Review as “a non-
profit led by independent academic experts in agriculture and food 
sciences”. The press release announcing the report said: “Academics 
Review has no conflicts-of-interest associated with this publication, and 
all associated costs for which were paid for using our general funds 
without any specific donor’ influence or direction.”78 
 
But US Right to Know pointed out that what was not mentioned in the 
report, the press release or on the website was that executives for 
Monsanto, the world’s leading purveyor of agrichemicals and GM seeds, 
“along with key Monsanto allies, engaged in fund raising for Academics 
Review, collaborated on strategy and even discussed plans to hide 
industry funding”, according to the emails obtained by the group.79 
 
US Right to Know concluded, “Monsanto’s motives in attacking the 
organic industry are obvious: Monsanto’s seeds and chemicals are 
banned from use in organic farming, and a large part of Monsanto’s 
																																																								
77 Malkan S. Monsanto fingerprints found all over attack on organic food. US Right to Know, 1 July 
2016. http://usrtk.org/tag/academics-review/ 
78 Academics Review. 2014. http://academicsreview.org/2014/04/why-consumers-pay-more-for-
organic-foods-fear-sells-and-marketers-know-it/ 
79 Malkan S. Monsanto fingerprints found all over attack on organic food. US Right to Know, 1 July 
2016. http://usrtk.org/tag/academics-review/ 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 52 

messaging is that its products are superior to organics as tools to boost 
global food production.” 
 
 
Jay Byrne acts as bouncer at conference promoting pro-GMO Nobel 
stunt 
 
This summer a publicity stunt was organized whereby over 100 Nobel 
laureates signed a letter attacking Greenpeace over its opposition to 
GMOs in general and GMO vitamin A golden rice in particular. In highly 
emotive language, the letter, published by a shadowy website called 
supportprecisionagriculture.org, claimed, “Greenpeace has spearheaded 
opposition to Golden Rice, which has the potential to reduce or eliminate 
much of the death and disease caused by a vitamin A deficiency (VAD), 
which has the greatest impact on the poorest people in Africa and 
Southeast Asia.”80 
 
We at GMWatch thought that it was strange that so many Nobel 
laureates could be so badly informed. That’s because in reality, as Prof 
Glenn Davis Stone pointed out in a peer-reviewed study co-authored 
with development expert Dominic Glover, GM golden rice is years away 
from being ready and there’s no evidence that activists are to blame for 
the delay.81 
 
In fact, in 2014 the body responsible for the rollout of golden rice, the 
International Rice Research Institute (IRRI), announced that the rice had 
given disappointing yields in field trials and needed further research and 
development to produce a crop that farmers would be willing to grow.82 
 
The new propaganda campaign is said to have been organized by Sir 
Richard J. Roberts. Roberts is a Nobel Laureate in physiology or 
medicine for the discovery of genetic sequences known as introns, and 
chief scientific officer for New England Biolabs. According to their 
website, New England Biolabs is “a collective of scientists committed to 
																																																								
80 Robinson C. Pro-GMO campaign exploits Nobel laureates to attack Greenpeace and fool the people. 
GMWatch, 30 June 2016. http://www.gmwatch.org/news/latest-news/17077 
81 Stone GD, Glover D. Disembedding grain: Golden Rice, the Green Revolution, and heirloom seeds 
in the Philippines. D. Agric Hum Values (2016). doi:10.1007/s10460-016-9696-1. 
http://link.springer.com/article/10.1007/s10460-016-9696-1 
82 IRRI. What is the status of the Golden Rice project coordinated by IRRI? 13 May 2014. Reproduced 
on GMWatch.org, 13 May 2014. http://www.gmwatch.org/index.php/news/archive/2014/15431. I am 
citing the original version, republished by GMWatch at the above URL, as IRRI subsequently watered 
down its original statement to remove the notion of failure, without noting that the page had been 
edited or updated: for more details plus a screenshot of the original statement, see 
http://www.gmwatch.org/news/latest-news/16503. 
 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 53 

developing innovative products for the life sciences industry… a 
recognized world leader in the discovery, development and 
commercialization of recombinant and native enzymes for genomic 
research.” The firm’s products are mentioned in patents from Dow 
Agrosciences83 and Monsanto.84 
 
Given these facts, it is surprising that Roberts claims that he has “no 
financial interest in GMO research”. 
 
According to the writer and researcher Colin Todhunter, Roberts has 
been propagandizing for GM food and crops in India. Todhunter says 
Roberts' speech included emotional blackmail in the form of a claim that 
millions of people in the third world would die of starvation unless GM 
crops were introduced, as well as highly questionable assertions about 
the safety of the technology. 
 
Conflicts of interest and bias aside, it seems unlikely that Roberts alone 
would be able to mobilize over a hundred Nobel laureates to launch a 
campaign that gives patently false information about a GM crop that may 
never see the light of day in real farmers’ fields. 
 
So who’s really behind the laureates’ letter? 
 
Some odd goings-on at the press conference announcing the letter may 
give a clue. Tim Schwab of the NGO Food & Water Watch and a 
Greenpeace representative tried to attend the press event, held at the 
National Press Club. However, Schwab reported, “We were barred at the 
door from entry – by none other than Jay Byrne, whose long relationship 
with Monsanto needs no elaboration.” 
  
(As noted in previous sections, Byrne is a former Monsanto PR chief who 
now heads the PR firm to the biotech industry, v-Fluence.) 
 
Schwab commented that it was “a bizarre choice for this campaign to 
have Byrne play bouncer.” He added, “Byrne said only credentialed 
press were allowed to attend. Seconds later I saw a representative from 
CSPI (an NGO [that supports GMOs]) entering the room. Byrne said 
																																																								
83 US Patent 9,447,153. Hey et al. September 20, 2016. http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-
Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-
adv.htm&r=1&f=G&l=50&d=PTXT&p=1&S1=((dow.ASNM.+AND+agrosciences.ASNM.)+AND+%22ne
w+england+biolabs%22)&OS=AN/dow+and+AN/agrosciences+AND+%22new+england+b 
84 US Patent 9,322,033. Baum et al. April 26, 2016. http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-
Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-
bool.html&r=5&f=G&l=50&co1=AND&d=PTXT&s1=%22new+england+biolabs%22&s2=monsanto.AS
NM.&OS=%22new+england+biolabs%22+AND+AN/monsanto&RS=%22new+england+ 



	

Presentation to the Monsanto Tribunal by Claire Robinson, editor, GMWatch. October 2016 54 

some NGOs were invited to attend. Really? Why not Greenpeace – the 
subject of this campaign?” 85 
 
The timing of this press event may have been significant. Could it have 
been timed to coincide with the run-up to the GMO labelling vote in the 
US Senate, with the added bonus of burying Stone’s inconvenient golden 
rice critique? 
 
 
Conclusion 
 
Monsanto claims to be a science-based company. But the examples 
given in this presentation suggest that it frequently engages in dishonest, 
deceptive and non-transparent activities in its attempts to gain 
acceptance for its GM crops and their associated pesticides. It tries to 
discredit and shut down scientific research and debate that threaten its 
commercial interests. And rather than relying on rigorous science to 
foster confidence in, and demand for, its products, it promotes weak 
regulatory processes and uses bullying and illicit tactics to pressure 
countries to allow these products to be marketed in their territories.  
 
The end result of such behaviour is a distortion of scientific knowledge 
and discourse, with consequent risks to human and animal health and 
the environment. 
 
Considering the above account in the context of the terms of reference of 
the Monsanto Tribunal, Monsanto has violated the right to health and a 
healthy environment, and has damaged freedom of expression and of 
academic research. 
 

																																																								
85 Robinson C. Pro-GMO campaign exploits Nobel laureates to attack Greenpeace and fool the people. 
GMWatch, 30 June 2016. http://www.gmwatch.org/news/latest-news/17077 


